Pages

Friday, March 28, 2008

Zomaar bis

Toch maar even de volledige tekst opgesnord: met dank aan Bernard Dewulf en met respect voor het copyright van De Persgroep ...

"Door zomaar uit het leven te stappen antwoordt men niet op het probleem van lijden en dood." Kardinaal Danneels tijdens de paaswake. Hij verwijst naar recente gevallen van euthanasie.

Over het probleem van lijden en dood en euthanasie gaan al eeuwen stemmen op en geen enkele heeft het antwoord. (Plato: "Wat dezen betreft, die niet gezond zijn, gij zult ze laten sterven.")

Mij gaat het om dat 'zomaar'. Het wil zeggen: onnadenkend, lichtvaardig. Duid mij, meneer Danneels, één mens aan die 'zomaar', onnadenkend, als uit zijn pyjama, uit het leven is 'gestapt'. Soms stapt het leven zomaar uit óns. Maar wij 'zomaar' uit het leven? Nóém mij iemand.

Nog dagelijks verbaas ik me erover hoe heilig het leven voor mensen is.

Uw zin, dus, is een perfide insinuatie. Ik zeg dat niet zomaar. Perfide is 'vals, verraderlijk'. Want over wie hebt u het eigenlijk? Over welk tastbaar, onherleidbaar, onmiskenbaar bestaan? Lijden en dood zijn ideeën, maar ook feiten. En wat is úw antwoord op het probleem van lijden en dood? Nergens lees ik dat, tenzij u bedoelt, verderop in uw homilie, "de geheimvolle belofte van eeuwig leven".

En wie, vervolgens, is 'men'? Ik? Gelovigen, niet-gelovigen? U? Sómmigen?

U zegt zomaar 'zomaar' en 'men', en u schmiert met het grootste probleem van allemaal. En de stuitende lichtzinnigheid waarmee u zomaar, in één venijnige zin, dat ongedefinieerde 'men' lichtzinnigheid toedicht. Dat vind ik een respectloze beschuldiging aan ons allemaal. Ze kwetst mij. U verheft zich boven mij, u weet niets van mijn lijden af, u denkt dat ik 'zomaar' het leven zou verlaten, als een tram.

Dagelijks miljoenen die dóórgaan, in hun nacht vallen en toch weer opstaan. Dát zijn die 'men' over wie u het hebt. Wie zou het anders zijn?

Als er iets was om in beroep te gaan tegen uw gruwelijke vonnis, ik deed het. Maar het leven is geen rechtszaak.

Schaam u.

Bernard Dewulf
© 2008 De Persgroep Publishing

1 comment:

Anonymous said...

Thank you for sharing the info. I found the details very helpful.

paxil